Start

/

Kund hos oss

/

FAQ
Kund hos oss

Frågor och svar om dahl.se, ekonomi, logistik m.m.

FAQ

Dahl.se

Varför kan jag inte se några priser eller någon leveranstid?
För att se priser och leveranstider så måste du vara kund hos Dahl och ha ett konto på dahl.se. Vill du bli kund? Ansök här.

Hur hittar jag var ni har era butiker?
Vi har ett åttiotal Dahlcenter runtom i Sverige, från Ystad i söder till Kiruna i norr. Här hittar du dem per ort. Klicka på orten så kommer du in på Dahlcentrets butikssida. Vissa orter har flera Dahlcenter.

Vilka öppettider har era butiker?
Det står på respektive butikssida, som du hittar här.

När är sista tiden att lägga en order för att få leverans dagen efter?
Det står på respektive butikssida, som du hittar här.

Vad vänder jag mig med tekniska problem, till exempel inloggning till dahl.se?
Vår applikationssupport/IT-support eShop kan du kontakta här.

Hur får jag reda på att en order är restnoterad?
I orderhistoriken under "Min profil" kan du se statusen på dina ordrar.

Jag är osäker om min order har gått igenom, vad gör jag då?
Du kan kontakta din säljare men du får även information via orderprocessen.

Hur gör jag för att skapa en offert via dahl.se?
Se hur du gör här.

Jag beställer ofta samma produkter. Hur kan jag då underlätta mina beställningar?
Du kan ladda upp en Excelfil med vanligt förekommande beställningar, så här gör du.

Jag handlar ofta till olika projekt samtidigt. Kan jag göra det i samma order?
Ja, det kan du göra. Så här byter du projektnamn.

Jag vill registrera en ny användare på dahl.se. Hur gör jag?
Se hur du gör här.

Jag hittar inte det jag söker, innebär det att ni inte har det?
Nej då, har vi det inte på lager så kan vi troligtvis beställa hem produkten till dig. Använd funktionen fritextbeställning, här ser du hur.

Jag behöver veta mina priser. Var hittar jag dem?
Alla våra kunder kan ladda ner sina avtalspriser via prisfiler. På dahl.se syns dina avtalspriser per produkt när du är inloggad. Prisfiler ligger här.





Ekonomi

Var kan jag se mina fakturor?
Logga in på dahl.se. Under "Min profil" hittar du orderhistoriken, inklusive fakturor på dina och ditt företagsordrar.

Jag ska skicka en faktura till er. Vad har ni för fakturaadress?
Mejla fakturan till driftsfakturor@dahl.se. Notera att det inte går att skriva något meddelande i mejlet. Fakturan går direkt in i vårt ekonomisystem.

Jag har fått en kreditnota, hur gör jag för att använda den i en betalning?
Är det bara en eller ett fåtal kreditnotor du vill nyttja, så drar du av värdet på kreditnotan/kreditnotorna från den faktura du avser att betala. Du anger bara fakturans ocr-nummer men betalar ett lägre belopp. Är det många kreditnotor du vill nyttja i en betalning så gör du bäst i att mejla en specifikation till kundresk@dahl.se.

Jag vill få mina fakturor elektroniskt via EDI, hur gör jag för att ansöka om detta?
Det finns möjlighet att ansöka om EDI direkt på vår webbplats. För att komma till beställningsformuläret på webbplatsen så söker du på ”EDI” eller navigerar till  ”Kund hos oss”. Det går även bra att använda följande direktlänk här.



Generellt

Jag vill bli kund hos Dahl. Hur går jag tillväga?
Vad kul, här är stegen för att bli kund hos oss: Bli kund på Dahl >>

Jag har en fråga gällande en specifik produkt. Vart vänder jag mig?
Kontakta någon av våra säljare.

Jag har en fråga om leverans av en order. Vart vänder jag mig?
Kontakta någon av våra säljare eller logga in på dahl.se under "Orderhistorik" i din profil. Där finns information om alla dina ordrar.

Hur får jag kontakt med Dahl?
Beroende på vad du har för ärende, ska du kontakta olika avdelningar på Dahl. Här hittar du våra kontaktuppgifter.

Har ni någon app?
Ja, det har vi, en jättebra app där du kan handla både i vår eShop, i någon av våra butiker eller från ditt eget lager. Läs mer om appen här.

Får jag handla hos er som privatperson?
Nej, som grossist säljer vi endast till företagskunder med ett registrerat kundnummer hos oss.

Vart vänder jag mig med garantiärenden?
Kontakta någon av våra säljare som hjälper dig vidare.

Hur gör jag en reklamation?
Förutsättningarna för reklamationer finns i våra försäljnings- och leveransvillkor och dessa hittar du här.

Jag är intresserad av ett containerlager, hur beställer jag det?
Vad kul! Det gör du via din säljare. Mer om containerlager hittar du här.

Kan jag handla via EDI hos er?
Absolut, det kan du göra. Mer om EDI hittar du här.

Hur kan jag handla hos er?
Hos oss kan du handla i många olika kanaler: i våra butiker; via dahl.se; via våra säljare – via telefon, mejl eller personligt möte; genom vår app eller via EDI. Kontakta någon av våra säljare om du vill ha mer information om någon försäljningskanal.

Jag behöver ett specifikt verktyg tillfälligt till ett projekt. Kan jag hyra det via er?
Absolut, hyr verktyget så länge du behöver! Vi har både ett lokalt utbud i våra butiker och ett centralt, större, uthyrningssortiment. Läs mer här.

Jag vill inte köpa mina verktyg. Kan jag leasa via er?
Självklart, läs mer om vårt leasingerbjudande här.

Jag behöver en smidig administrationstjänst för att hantera kundregister, arbetsorder, inköpt material, tidrapportering och fakturering – har ni något tips?
Absolut, Flexibla Kontoret är en molnbaserad administrationstjänst för proffshantverkare. Läs mer här.

Vart vänder jag mig om jag har en teknisk fråga om en produkt från Alterna, Altech, Novipro eller Votec?
Hör av dig till vår avdelning Teknisk Support för Alterna, Altech, Novipro och Votec så hjälper de dig. Telefon: 020-583 000. E-post: tks@dahl.se.

Har ni någon kundklubb?
Självklart, läs mer om vår kundklubb här.

Logistik

Vilka olika logistik- och leveranstjänster erbjuder ni?
Vi har många olika logistik- och leveranstjänster, här kan du läsa mer om dem.